Moderniseren: goedkoper dan nieuw materieel

NedTrain verzorgt de modernisering en revisie van grote materieelseries. Want moderniseren is vaak goedkoper dan nieuw materieel aanschaffen. Deze werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in onze grootste werkplaats: Refurbishment & Overhaul te Haarlem.

Renoveren is besparen

Verouderde treinstellen kunnen na een renovatiebeurt nog jaren mee. Renovatie is een stuk goedkoper dan de aanschaf van nieuwe treinen. En er is veel mogelijk: van kleine aanpassingen tot een compleet gemoderniseerde trein in een nieuw jasje.

Alles in huis voor treinrenovatie

Van elektro-, mechanische en hydraulische techniek tot cascowerkzaamheden: NedTrain heeft alle vakkennis in huis. We kiezen altijd de beste en meest geschikte materialen, ongeacht het merk.

Neem het oude treintype DD-AR – een trein die nu als regionaal materieel wordt ingezet – die net omgebouwd als nieuwe Intercity door Nederland rijdt. Deze treinen worden voorzien van een klimaatsysteem en volledig ingericht op de wensen van de klant. Er zijn 2 zones aangebracht. De benedenzone is ingericht voor ‘ontmoeten’, met loungebanken en zithoeken waar reizigers kunnen praten. In de bovenzone kunnen reizigers in alle rust lezen of werken.

Moderne veiligheidssystemen

Welk beveiligingssysteem heeft de voorkeur? NedTrain installeert systemen die in Europa worden gebruikt. Moet het bestaande systeem behouden blijven? Dan kunnen we ervoor zorgen dat het aan nieuwe eisen voldoet.

Inbouwen monitorsystemen

Problemen voortijdig signaleren: een grote stap naar nog veiliger treinverkeer. We bouwen monitorsystemen in die dat kunnen. Daarnaast installeren we communicatiesystemen, bijvoorbeeld Internet On Board, met internetmogelijkheden en actuele reisinformatie.

‘Na revisie is een trein weer als nieuw, dat had ik niet verwacht’ Leerling-monteur Haarlem

Refurbishment ICMm: duurzaam en efficiënt

De modernisering van de zogenaamde “koploper” richte zich op effciëntie en duurzaamheid. Nog niet eerer werd er op deze innovatieve wijze gewerkt in vaste deeltrajecten. Iedereen had zijn taak van demontage casco tot schilderwerk en montage.

Comfort voor de reiziger

De vernieuwde ICMm zorgt voor een comfortabele reis van de reiziger. Met nieuwe stoelen, internet en een biotoilet is de trein volledig modern ingericht. De poëzie teksten maken het geheel helemaal af.

De vernieuwingen op een rijtje

Modernisering interieur:

  • nieuwe stoelen, bagagerekken, plafond- en wandpanelen;
  • rubber vloerbedekking;
  • glazen wanden en deuren voorzien van poëzie;
  • nieuwe kleurstelling;
  • kunst op diverse wanden;
  • meer zitplaatsen door het verwijderen van keuken

Andere vernieuwingen:

  • airconditioning;
  • vervangen draairamen;
  • moderne ruime toiletten, met in ieder treinstel een rolstoeltoegankelijk toilet;
  • stopcontacten voor laptops in eerste klas;
  • internet en actuele reisinformatie;
  • balkondeuren hebben instaphulp;
  • speciale folie, zodat de trein minder vaak gewassen moet worden;
  • vervanging motorgenerator;
  • nieuwe boordomroepinstallatie

Refurbishment Nieuwe Intercity: van stoptrein naar intercity

Ruim 23.130 zitplaatsen maakt NedTrain klaar voor de treinreiziger. Er is in het bijzonder gekeken naar energiebesparing. Hierbij valt te denken aan ledlampen, een verantwoord klimaatsysteem en een biotoilet.

Wensen van de reiziger

Speciaal is er gekeken naar de wensen van de treinreiziger. Zo vind je diverse zones in de trein. Reizigers die willen werken en die willen ontmoeten hebben zo een eigen plek. Daarnaast heeft de reiziger beschikking tot actuele reisinformatie.

De vernieuwingen op een rijtje

Modernisering interieur:

  • nieuw interieur in de diverse zones:
    • Ontmoeten & Gezelligheid
    • Werken & Rust (inclusief stiltezones);
  • ruimte voor bagage;
  • nieuwe kleurstelling;
  • kunst op diverse wanden;
  • Zitcomfort voor de (middel)lange afstand.

Andere vernieuwingen:

  • nieuw, duurzaam klimaatsysteem;
  • moderne ruime toiletten, met in ieder treinstel een rolstoeltoegankelijk toilet;
  • stopcontacten voor laptops in eerste klas;
  • internet en actuele reisinformatie;
  • balkondeuren hebben instaphulp;
  • vernieuwing vormgeving buitenkant;
  • camera’s.

Revisie Loopwerken

Versleten draai- of wielstellen? Onze afdeling Revisie Loopwerken geeft ze een tweede leven. Want na vakkundige revisie kunnen ze weer zo’n 1,2 miljoen kilometer mee. Een duurzame en financieel gunstige oplossing.

Ervaring  in overvloed

Onze 100 revisie-experts hebben een indrukwekkende staat van dienst. Er is grote kennis opgedaan met de 13.000 wielstellen van de NS, zowel op het gebied van engineering als planning. De afdeling Revisie Loopwerken reviseert maar liefst  1100 draaistellen en 3000 wielstellen per jaar.

‘Bij NedTrain weten ze raad met het loopwerk van alle treinen’ Machinist NS Reizigers

NedTrain Componenten Bedrijf

Componenten bepalen vaak ook de veiligheid van de trein. Ook het volgens de voorschriften reviseren van componenten valt onder de werkzaamheden die NedTrain uitvoert.

Het Componentenbedrijf Tilburg reviseert componenten die uit een trein komen. Dit varieert van grote en complexe componenten zoals panthografen en compressoren tot kleine componenten zoals noodremtrekkers. Om dit te kunnen doen heeft het Componentenbedrijf verschillende productie-afdelingen gespecialiseerd in pneumatiek, electronica en mechanica. Op deze afdelingen worden componenten zodanig gereviseerd dat ze weer als functioneel nieuw beschouwd kunnen worden. Hoge kwaliteit en korte doorlooptijden staan hierbij voorop.

Ombouwactie DM’ 90

De ombouwactie  van de DM ’90 is succesvol verlopen en meer dan dat: ondanks een uitbreiding van de scope is het project uitgevoerd binnen de oorspronkelijke doorlooptijd. Klant NS Reizigers is heel tevreden met het eindresultaat.

Het ging in totaal om een ombouwactie van 22 treinstellen van twee rijtuigen, met als belangrijkste onderdelen het groot onderhoud van de treinstellen, het uitvoeren van een aantal constructiewijzigingen en het doorwisselen van diverse hoofddelen. Na de Pre Try Out en Try Out werd de opdracht uitgebreid en is besloten om tijdens de serieproductie alle rijtuigen over te spuiten. Hiervoor is een combinatie gebruikt van spuiten en foliën. Bijzonder hierbij is dat deze werkzaamheden zijn uitgevoerd in dezelfde doorlooptijd als de oorspronkelijke opdracht.

De kracht van dit project lag in de uitmuntende samenwerking tussen heel veel verschillende betrokken partijen binnen en buiten NedTrain: Schadeherstel, Materieel Revisie, Logistiek, Revisie Loopwerken, de constructiewijzigingen-organisatie, TC Hengelo, Landelijk Bureau Reiniging en vlootmanagement, maar ook met externe partijen zoals Diesel Spare Parts, 3M, Succes en Van Dorp. Uiteindelijk heeft deze samenwerking veel energie en creativiteit opgeleverd, die veel tijd en geld heeft bespaard, zodat we het project binnen de planning hebben geleverd aan een klant die heel tevreden is met het eindresultaat.

Wensen van de opdrachtgever

Het omwisselen en ombouwen van de treinstellen die in gebruik waren bij NSR door nieuwere treinstellen, om zo de in te zetten vloot te actualiseren en te besparen op onderhoudskosten.

De wijzigingen op een rijtje

Tijdens deze omwisselactie zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Onderhoud:
    • C-staat onderhoud, inclusief herstellingen bij onderhoud
    • E-staten en periodieken
    • Uitvoeren herstellingen aan in- en exterieur:
      • Herstellen bekraste ruiten, bekleding etc.
      • In het kader van deze herstellingen is intussen besloten om deze stellen in het geheel over te spuiten in de gele kleur en de deuren te voorzien van folie.
      • Uitnutting  A-staten:
        Waar nodig / mogelijk uitwisselen hoofddelen om revisiekosten in de toekomst te voorkomen
      • Uitvoeren constructiewijzigingen en OPD’s (interne opdrachten onderhoudsbedrijven, servicelocaties en Technische Centra) om de stellen gelijk te trekken met de NSR configuratie:
        In totaal zijn ruim 20 constructiewijzigingen en opdrachten uitgevoerd aan de in gebruik genomen stellen zodat deze stellen weer volledig gelijk getrokken zijn met de NSR configuratie.

Ombouw DDAR naar DDZ

De DDAR-treinen waren aan het eind van hun technische levensduur. NS koos voor revisie en modernisering van deze treinen. Haarlem stond daarmee voor het meest complexe treinbouwproject ooit. De 10 belangrijke veranderingen staan hieronder op een rij.

1.  Van Stoptrein naar Intercity

De dubbeldekker had de indeling van een stoptrein. Na de modernisering voldoet de DDZ aan de Intercitytreinformule. Dat betekent comfortabelere stoelen, met onderling meer afstand. De eerste klas heeft drie stoelen op een rij in plaats van vier. De Intercitytrein heeft verder een ander uiterlijk aan de buitenzijde. Blauwe strepen zijn vervangen door een horizontale belijning, die in lijn ligt met de ander types Intercity.

2. Nieuw interieur met zone-indeling

De DDZ heeft  een volledig nieuw interieur, met nieuwe stoelen, zijwanden, plafond en verlichting. Er een indeling in twee zones. Beneden is bedoeld voor de klant die behoefte heeft aan gezelligheid en sociale contacten. Ontmoeten staat hier centraal. De stoelen staan meer tegenover elkaar en er zijn loungebanken. Tegenover de loungebanken is ruimte voor grote bagage. De reiziger die graag rustig wil werken, kan boven in de trein terecht, waar ook de stiltezones zijn. Daar staan meer stoelen achter elkaar.

resizedimage142116-Ombouw-DDAR-naar-fonkelnieuwe-DDZ-2

3. Slim klimaatsysteem

De oude trein had geen airco. Het kostte NedTrain Haarlem de nodige hoofdbrekens om een klimaatsysteem in te passen in de schaarse ruimte die de nieuwe dubbeldekker daarvoor biedt. Er is een compleet nieuw klimaatsysteem in het dak gemonteerd. Om energie te besparen is het systeem voorzien van een warmtepomp die warmte en koude opslaat, afhankelijk van het jaargetijde. Daarnaast heeft de nieuwe trein een CO2-regeling. Dat is een slim systeem dat de mate van ventilatie afstemt op het aantal reizigers in de trein. Beide systemen leveren een grote besparing in energiekosten op: maar liefst 14 miljoen euro in 15 jaar. Dat het klimaatsysteem in het dak is geplaatst, heeft als bijkomend voordeel dat je tijdens het onderhoud er veel gemakkelijker bij kunt. Dat leidt weer tot kortere reparatie- en onderhoudstijden.

4. Frontruit en zijwandramen

De frontruit ligt in flush. Dit houdt in dat het ontwerp van de frontruit is aangepast zodat er minder weerstand is. Daarmee wordt energie bespaard. Dat geldt ook voor de zijwandramen. Hierdoor kreeg de trein een modernere uitstraling, maar deze aanpassing zorgt ook voor een lagere rijweerstand. Gecombineerd met een dakconstructie die het gat van het koprijtuig opvult, behalen we ook hier een flinke energiebesparing.

5. Kunst in de trein

In de nieuwe trein is veel kunst opgenomen, met als thema ‘undesirable objects’. Dit is vormgegeven in koperen deurduwers in bijzondere vormen, bijvoorbeeld een druiventros, patatbakje of telefoonhoorn en in opvallende motieven voor de scheidingswanden. Daarop zie je onder meer insecten, kraaienpootjes en spruitjes.

resizedimage69109-Ombouw-DDAR-naar-fonkelnieuwe-DDZ-3

6. Ledverlichting

Nieuw is ook de led-verlichting in de DDZ. Zowel in de compartimenten als op het balkon is dit type verlichting aangebracht. Hiermee wordt op een duurzame wijze veel licht verkregen.

resizedimage120102-Ombouw-DDAR-naar-fonkelnieuwe-DDZ-1

7.Nieuwe toiletten

Een belangrijke vernieuwing vormt het gesloten toiletsysteem. Dat betekent dat de toiletten zijn voorzien van een bioreactor. Bovendien zijn ze ruim uitgevoerd en is goed nagedacht over hygiëne:

zowel kraan als handendroger werken op een bewegingssensor. In ieder treinstel komt één universeel toilet, dat goed toegankelijk is voor minder validen.

8. Voorzieningen in de trein: OBIS en camera’s

De nieuwe trein is voorzien van het On Board Information System, kortweg OBIS. Er zijn schermen aangebracht met actuele reisinfor- matie: aankomsttijden, aansluitingen en vertragingen. OBIS wordt gebruikt voot realtime monitoring van de technische systemen. Zo signaleer je storingen direct, waarmee NedTrain haar voordeel kan doen in de planning. Ook is overal in de trein draadloos internet (WiFi) beschikbaar. Daarnaast worden in de nieuwe trein camera’s opgehangen ten behoeve van de veiligheid.

9. Deursignalering: zien en horen

Wanneer de treindeuren gaan sluiten, is dat bij de DDZ te horen én te zien door een lampje en een geluidssignaal. Het deursysteem is namelijk voorzien van nieuwe signalering, net zoals de Sprinter dat heeft. Belangrijk verschil met de Sprinter is echter dat de deuren niet automatisch sluiten.

10. Opfrisbeurt cabine en HC-ruimte

Machinisten zitten goed in de nieuwe trein, want de cabine heeft een opfrisbeurt gehad. De HC ruimte is compleet vernieuwd in lijn met het nieuwe interieur. Voor de machinist is verder gezorgd voor een elektrische wis-wasinstallatie en een elektrische ruitensproeier.

Miljoenenproject in vogelvlucht

Aantal om te bouwen rijtuigen: 240
Resultaat: Als nieuw
Verwachte levensduur: 18 jaar
Werkwijze: Pre-tryout, try out en daarna serieproductie
Investering: € 230 miljoen
Prijstechnisch gunstig: Ja, aanschaf nieuwe treinen kost minimaal het dubbele
Duurzaam: Ja
Bijzonder door: Gebouwd volgens nieuwe werkinstructies, gebruik nieuwe lasmethode (studslassen) en grote complexiteit. Verbazingwekkend feit: in één treinstel is 27 kilometer kabel verwerkt.

Opdracht modernisering Noorse treinen voor NedTrain Haarlem

NedTrain heeft dit jaar de moderniseringsopdracht voor de Noorse treinen gekregen nadat ze als beste aanbieder  uit de bus kwamen bij de Europese aanbesteding.

De mid-life revisie van de twintig Noorse Class73 treinen is een  moderniseringsslag  waarbij   het in- en exterieur  van de treinen worden vernieuwd c.q. gereviseerd en  een nieuw reizigersinformatiesysteem wordt geïnstalleerd.

De  werkzaamheden op een rijtje

Modernisering interieur o.a.:

  • nieuwe stoelen
  • nieuwe vloerbedekking;
  • grondige reiniging en herstel van aanwezige schades
  • nieuwe koffiecorner, lounge area en kids area
  • stopcontacten voor alle reizigers

resizedimage198136-Noorse-treinen-interieur

Andere vernieuwingen:

  • overspuiten exterieur in een nieuwe kleurstelling
  • nieuw reizigersinformatiesysteem.
  • nieuwe bekabeling

resizedimage209132-Noorse-treinen-nieuwe-kleur