Een schone trein

Een schone trein is van groot belang voor een prettige treinreis. Het geeft bovendien een veilig gevoel. Daarom zorgt NedTrain – in opdracht van de klant – voor een grondige schoonmaak van treinen, 24 uur per dag, 7 dagen per week, van binnen én van buiten. En omdat we kritisch op ons eigen werk zijn, werken we met onze externe partijen in een nauwe partnership en hebben we keurders in dienst. Zij beoordelen de kwaliteit van de reiniging.

Schoonmaak treininterieur

Treinen in Nederland worden intensief gebruikt. Om reizigers iedere dag weer een prettige reis te kunnen bieden, zorgt NedTrain er dag en nacht voor dat de treinen voldoen aan de wensen van de klant. Die hecht vooral aan een nette zitplaats. Er is daarom veel aandacht voor de stoelen en tafeltjes. ’s Nachts wordt intensief schoongemaakt, maar ook overdag zijn er continu schoonmakers in de weer.

Reiniging buitenkant

Natuurlijk houden we ook de buitenkant van de treinen goed schoon. NedTrain beschikt over meerdere treinwasinstallaties, automatisch of handbediend, die verspreid door Nederland op onze servicelocaties staan.

Graffiti: speciale aanpak vereist

Soms is ‘gewone’ reiniging niet genoeg. Voor de reiniging van treinen na calamiteiten en de verwijdering van graffiti is een speciale aanpak nodig, die ook nog aan strenge eisen moet voldoen. NedTrain zet hiervoor speciaal opgeleide medewerkers in.

Advies over reiniging

Op basis van jarenlange ervaring hebben we veel kennis over reiniging van treinen. We adviseren onze klanten, bijvoorbeeld bij de aanschaf van nieuwe treinen of revisie van bestaande treinen. We denken mee over welke kleuren en materialen de beste keuze zijn met het oog op schoonmaak.

Hoe verwijder je graffiti?

Jaarlijks verwijdert NedTrain vele duizenden vierkante meters graffiti van de buitenkant van treinstellen. Maar ook binnen in de trein wordt er op los geklad, met een vrijwel onverwijderbaar goedje. Daarom wordt er zo nu en dan gekozen voor een andere oplossing: camouflage.

In totaal zit er tussen de tien- en twintigduizend vierkante meter slecht verwijderbare graffiti binnen in treinen . Deze graffiti geeft sommige reizigers een onveilig gevoel, daarom brengt NedTrain het terug in de originele staat.

Spuitbussen op de buitenkant

De graffiti op het interieur van de treinen verschilt nog– al van die op de buitenkant. De laatste wordt meestal met spuitbussen aangebracht. Er wordt ook gebruik gemaakt van een soort verfbommen, waarmee wel 70 meter trein in een klap wordt beklad. Met alle mogelijke middelen verwijderd NedTrain de graffiti aan de buitenzijde.  In 2011 ging het om maar liefst 90.000 vierkante meter.

Zuren vreten in de wand

Sommige  kliederaars voegen (illegale) zilvernitraatzuren toe aan bijvoorbeeld permanent markers. Hierdoor etst de stift de tekst in de wand en is deze met normale reinigingsmiddelen niet meer te verwijderen. De enige haalbare oplossing, voor dit vandalisme, is het camoufleren van de graffiti door het over te schilderen. Een verfleverancier  moet voor deze werkzaamheden een nieuw soort verf ontwerpen, daarnaast moet deze bestand zijn tegen schoonmaakmiddelen die in de trein worden gebruikt. Deze oplossing vergt flink wat tijd: een vierkante meter camoufleren kost ongeveer een uur.

Inhaalslag tijdens regulier onderhoud

NedTrain coördineert het camoufleren en levert de werkbeschrijvingen. De uitvoering is in handen van een schoonmaakbedrijf, dit schoonmaakbedrijf heeft speciaal opgeleide mensen voor het overschilderen van graffiti. Daarnaast huren ze enkele schilders in. Bijvoorbeeld in Onnen gaat een schilderploeg aan het werk zodra een trein binnenkomt voor onderhoud. Dat loopt goed en het resultaat is mooi. Het is wel goed opletten bij het aanmaken van de kleuren, dit gaat per computer maar is erg bewerkelijk.