NedTrain laat vier nieuwe Technische Centra bouwen

NedTrain laat vier nieuwe Technische Centra bouwen. Een Technisch Centrum is een werkplaats met één putspoor, waar herstellingen aan treinen worden uitgevoerd. Met de bouw van de nieuwe Technische Centra zorgt NedTrain dat het onderhoud aan de treinen nog dichter bij de treindienst kan worden uitgevoerd. Hierdoor worden onnodige treinbewegingen voorkomen en kunnen treinen weer sneller worden ingezet.

De Technische Centra zijn technisch hoogwaardige en duurzame gebouwen. Het zijn de eerste spoorwerkplaatsen in Europa die voldoen aan het vier-sterren-label van Breeam. Dit is een methode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen. De Technische Centra worden op locaties gebouwd waar ze het meest bijdragen aan de doelstelling om meer materieel te repareren. Dat zijn locaties waar veel materieel staat opgesteld en waar NedTrain voor die tijd maar beperkte voorzieningen had. Het is meestal aan het einde van de lijn.

Film Technisch Centrum Utrecht
Het Technisch Centrum Utrecht is in de zomer van 2014 in gebruik genomen. Het Technisch Centrum Den Haag is op 27 augustus 2015 geopend. NedTrain onderzoekt de mogelijkheden om ook een Technisch Centrum in Zwolle te bouwen. De voorbereidingen voor het Technisch Centrum Nijmegen zijn voorlopig stilgelegd om andere bouwprojecten prioriteit te kunnen geven. Bekijk hier de film over het Technisch Centrum Utrecht.

Nieuwsbericht over Technische Centra

Duurzaamheid belangrijk bij bouw nieuwe Technische Centra
NedTrain laat vier nieuwe Technische Centra bouwen in Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Zwolle. Dat zijn werkplaatsen met 1 putspoor. BAM Utiliteitsbouw heeft opdracht voor het ontwerp en de realisatie van de eerste twee nieuwe Technische Centra (Utrecht en Den Haag). Lees verder
Meer informatie over Technisch Centrum Nijmegen

Technisch Centrum Nijmegen

NedTrain stopt voorlopig bouw Technisch Centrum

De NedTrain-directie heeft besloten voorlopig te stoppen met het plan om een Technisch Centrum te bouwen in Nijmegen.

De afgelopen twee jaar heeft NedTrain gewerkt aan het voorbereidingsproces voor de bestemmingsplanwijziging voor een nieuw te bouwen Technisch Centrum. Door actuele wijzigingen wil de NedTrain-directie zich richten op andere investeringen dan de bouw van het Technisch Centrum.

Voorbereiden op nieuw materieel
Om reizigers voldoende zit- en staplaatsen te kunnen bieden bestelt NS nieuwe treinen en moderniseert bestaande treinseries. De komst van de grote hoeveelheid nieuwe treinen vraagt om een andere verdeling van de onderhoudswerkzaamheden binnen NedTrain. De NedTrain-directie heeft besloten dat de prioriteit nu ligt bij het investeren in de huidige onderhoudsbedrijven om die gereed te maken voor de komst van de nieuwe treinen. De investeringen in de onderhoudsbedrijven van NedTrain krijgen voorrang boven de investering in Technisch Centrum Nijmegen. De opschorting van de bouw van het Technisch Centrum heeft geen gevolgen voor de bestaande activiteiten en werkgelegenheid van NedTrain in Nijmegen. Door de komst van nieuw materieel kan het wel zijn dat er in de toekomst aanpassingen op het terrein van de locatie Nijmegen worden gedaan. Zodra daar een besluit over is genomen, wordt dat gecommuniceerd.

De komende 3-5 jaar wil NedTrain de tijd nemen om de investeringen in de onderhoudsbedrijven te realiseren. Daarna wil de NedTrain-directie, in nauw overleg met de gemeente Nijmegen, kijken of er wellicht een doorstart mogelijk is van de huidige plannen.

 

Technisch Centrum Utrecht

Informatie Technisch Centrum Utrecht

De nieuwe Technische Centra zijn de eerste spoorwerkplaatsen in Europa die voldoen aan het vier sterren-label van Breeam. Breeam is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen. Het Technisch Centrum in Utrecht is in februari 2014 opgeleverd door BAM Utiliteitsbouw. Het nieuwe Technische Centrum in Utrecht heeft zonnepanelen op het dak, ledverlichting bij het spoor, duurzaam medegebruik door plant en dier. waterbesparende kranen en toiletten en hergebruik van water

Duurzaamheid was ook belangrijk tijdens de bouw: door robuust ontwerp, hergebruik van land, gecertificeerd FSC hout gebruikt en geen bodemvervuiling.

Dichter bij treindienst
Door Technische Centra kunnen complexere herstellingen nog dichter bij de treindienst worden uitgevoerd. Het is niet meer nodig om bakken voor herstelwerk naar één van de onderhoudsbedrijven te laten gaan. De bakken zijn daardoor minder lang onderweg, wat een verbetering is van de materieelbeschikbaarheid voor de treinreizigers.

resizedimage600450-TC9zonnepanelen

resizedimage600450-TC14zijkant

Technisch Centrum Den Haag

Informatie Technisch Centrum Den Haag

De nieuwe Technische Centra zijn de eerste spoorwerkplaatsen in Europa die voldoen aan het vier sterren-label van Breeam. Breeam is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen. Het Technisch Centrum in Den Haag is in augustus 2015 opgeleverd door BAM Utiliteitsbouw. Het is het tweede Technisch Centrum, in de zomer van 2014 is het Technisch Centrum in Utrecht in gebruik genomen. Het nieuwe Technische Centrum in Den Haag heeft net als die in Utrecht zonnepanelen op het dak, led verlichting bij het spoor, duurzaam medegebruik door plant en dier, waterbesparende kranen en toiletten en hergebruik van water.

Duurzaamheid was ook belangrijk tijdens de bouw: door een robuust ontwerp, hergebruik van land, gebruik van gecertificeerd FSC hout en geen bodemvervuiling.

Dichter bij treindienst
Door Technische Centra kunnen complexere herstellingen nog dichter bij de treindienst worden uitgevoerd. Het is niet meer nodig om bakken voor herstelwerk naar één van de onderhoudsbedrijven te laten gaan. De bakken zijn daardoor minder lang onderweg, wat een verbetering is van de materieelbeschikbaarheid voor de treinreizigers.

resizedimage600400-Den-haag