Actueel

Terug naar overzicht

Startsein bouw onderhoudsbedrijf Leidschendam

July 2017

Leo van Dongen, Directeur NS Techniek en Evert Lemmen, Directeur Strukton Worksphere, boorden op dinsdag 18 juli de laatste paal de grond in bij onderhoudsbedrijf Leidschendam.

Beide heren gaven daarmee het startsein voor de verbouwing van het onderhoudsbedrijf. Het onderhoudsbedrijf wordt langer en hoger zodat het straks klaar is voor het onderhoud aan de 118 Sprinters Nieuwe Generatie. Het onderhoudsbedrijf in Leidschendam heeft nu niet genoeg capaciteit en ruimte om het onderhoud aan de nieuwe sprinters te kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn in de nieuwe sprinters de technische systemen niet meer onder de trein, maar grotendeels op het dak geplaatst, waardoor de monteurs straks veel op het dak moeten werken. Daarom maakt Strukton de hal aan de linkerzijde van het gebouw langer en hoger. De sporen in hal A worden vernieuwd en verlengd van 82 meter tot 175 meter met werkbordessen op hoogte. Hierdoor kunnen de monteurs straks maximaal twee vierwagenstellen op één spoor gelijktijdig behandelen.

Onderhoudswerk gaat gewoon door
Strukton won de aanbesteding met de Best Value Aanpak. Met deze aanpak kijkt NS niet alleen naar de prijs, maar legt ook een zwaar accent op de kwaliteit. “We zochten een aannemer die niet alleen goede kwaliteit levert, maar ook meedenkt welke oplossing de beste is voor de verbouwing”, vertelt Leo van Dongen, directeur NS Techniek. “Deze verbouwing is een uitdaging voor Strukton, want het onderhoud aan de treinen moet gewoon door kunnen gaan. In de oude hal staat het aardwind, dat tijdens de verbouwing voor een lange periode in productie moet blijven. We willen dat onze monteurs zo min mogelijk last hebben van de verbouwing. Strukton kwam met het beste voorstel om dit te realiseren.”

Samen inspelen op vraagstuk
Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, voegt daar aan toe; ”Het kunnen voldoen aan de veranderende vraag op het gebied van vervoerscapaciteit vraagt om nieuwe voortschrijdende technologie. Strukton speelt samen met haar opdrachtgevers in op dit vraagstuk. We bouwen een nieuwe moderne onderhoudshal van 175 meter lang, terwijl de onderhoudswerkzaamheden doorgaan.” In het voorjaar van 2018 is de verbouwing klaar, dan staat er een moderne onderhoudshal waarin NS het juiste onderhoud aan de nieuwe sprinters kan uitvoeren. De eerste sprinters SNG worden in september 2018 ingezet.


Terug naar overzicht