Ontmoet je collega’s

Benieuwd hoe het is om te werken bij NedTrain? Collega’s vertellen het. Klik op één van de foto’s links en ontdek wat zij doen en waarom ze bij NedTrain werken.

Naam
Glenn Geraerts
Functie
Onderhoudsmonteur en praktijkinstructeur in opleiding
Locatie
Maastricht
NedTrainer sinds
augustus 1982
Houdt van
Muziek; ik speel gitaar in een sambaband en leer nu saxofoon te spelen

“Je krijgt de ruimte om bij te leren en jezelf te ontwikkelen”

stoute schoenen

“Nadat ik klaar was met de LTS ging ik voor vier jaar het leger in. Na die tijd heb ik me omgeschoold in de richting van techniek. Ik volgde ’s avonds les maar overdag zat ik thuis zonder werk. Op een dag trok ik de stoute schoenen aan en sprak ik op het station een NS collega aan of er nog werk was. Die verwees me naar de werkplaats van NedTrain, daar zochten ze nog mensen. Zo ben ik het bedrijf binnengerold.”

senior functie

“Ik houd me op het werk bezig met onderhoud van het materieel en met het begeleiden van collega’s. We controleren elkaars werk door middel van de Buddycheck. Het begeleiden van collega’s in opleiding, vind ik leuk om te doen. Het is een soort senior functie. Ik ben in 1982 begonnen als storingsmonteur in de zogenoemde lijnwerkplaats. Dat heb ik 16 jaar gedaan. Daarna ben ik 10 jaar storingsmonteur geweest en machinist beperkt bevoegd. Dat betekent dat je de treinen rangeert op het terrein van NedTrain. Je werkt dan door het hele land en draait ook nachtdiensten. Het werk is wel anders dan dat van een onderhoudsmonteur omdat je storingen oplost. Dat is veel onvoorspelbaarder dan regulier onderhoud aan een trein. Na 10 jaar begon het onregelmatige werken en de nachtdiensten me wel zwaar te vallen. De jaren begonnen ook te tellen! Inmiddels werk ik weer in de werkplaats.”

2-2-2

“De werkweken zijn nu heel regelmatig. We werken in een zogenaamd 2-2-2 systeem. Dat houdt in dat je 2 dagen vroege dienst draait, dan 2 dagen avond en 2 dagen nacht. Daarna ben je vier dagen vrij. Als je dienst begint, is er eerst een soort briefing. De voorman verdeelt het werk en dan gaan we aan de slag. Soms werk je alleen en soms met twee of drie mensen. Afhankelijk van het soort werk dat je gaat doen. We zorgen er in ieder geval voor dat de trein weer op tijd in dienst komt. Daar doen we het voor: het dienen van de klant en de reiziger.”

29 jaar in dienst

“Ik ben al 29 jaar in dienst. Dat geeft wel aan dat NedTrain een prettig bedrijf is om bij te werken. Anders was ik allang weggeweest. Je krijgt de ruimte om bij te leren en jezelf te ontwikkelen. Wanneer ik eens iets anders wilde reageerde mijn leidinggevende goed. Dat hielp me om de draad weer op te pakken bij het onderhoudsbedrijf. Ik heb weer regelmatiger werk en dat bevalt me prima.”

Naam
Mohamed Ben Salah
Functie
Chief Engineering Projecten
Locatie
Haarlem
NedTrainer sinds
augustus 1992
Houdt van
Zijn vrouw en twee dochters (19 en 6 jaar) en zoon (15 jaar)

“Wat wij engineers op kantoor bedenken, zien we 140 meter verderop werkelijkheid worden”

“Na mijn HTS Werktuigbouwkunde heb ik 1992 direct gesolliciteerd. Bij NedTrain, voorheen NS Materieel en Werkplaatsen, voelde het gelijk goed. In mijn beginperiode was ik vooral bezig met het coördineren van projecten en als specialist berekende ik constructies op sterkte. Na 7 jaar werkervaring stond ik voor de keuze: Ga ik verder de diepte in om een echte specialist te worden of ga ik voor de breedte? Ik koos voor het tweede en kwam daardoor op de locatie Haarlem terecht als projectengineer.”

Als je kansen grijpt, kun je jouw eigen carrière ontwerpen

“Het grote voordeel van een groot bedrijf als NedTrain is dat je jezelf goed kunt door ontwikkelen. Van beginnend engineer ben ik nu Chief engineering voor projecten in Haarlem. Zo zie je dat als je kansen grijpt, je jouw eigen carrière kunt ontwerpen. De locatie Haarlem is ook een bijzondere plek. We geven hier oude treinen een mooie, moderne en nieuwe jas. Dat betekent een grote uitdaging als engineer. En het mooie is: Wat wij hier bedenken, zie je 140 meter verder werkelijkheid worden. Dan leer je als team en als professional extra snel.”

De trein is iets van iedereen, iedereen vindt er wat van

“Voor engineering is het principe in elke techniekbranche voor voertuigen hetzelfde. Het mooie aan de treintechniek is dat het een heel stabiele wereld is, waarbij je niet veel in het buitenland bent om te werken. Dit zie je wel bij automotive en luchtvaart. Toch heb je wel veel contact met diverse leveranciers uit Europa. Zo hebben we samen met een Europese leverancier van airco’s een  klimaatsysteem ontworpen voor de nieuwe Intercity. En het leuke is dat de trein van iedereen is. Iedereen vindt er wat van. Dus ook van onze ontwerpen, zoals zo’n nieuw klimaatsysteem.”

Het geeft echt een kick als de eerste trein van de serie uit de werkplaats gaat

“Bij NedTrain heerst een fijne, informele sfeer. We gaan er echt voor om met elkaar het maximale er uit te halen. Je ziet dat er veel groeipotentie is en dat we ieder project de lessen meenemen uit het vorige project. We zijn eigenlijk continu aan het verbeteren. Bij NedTrain mag ik iedere dag dingen doen die ik ontzettend leuk vindt: problemen oplossen en structuur krijgen in ontwerpprocessen. Een echte uitdaging voor mij is om samen met collega’s een model neer te zetten dat we in de toekomst voor alle moderniseringen kunnen gebruiken.”

Naam
Johan Hollander
Functie
Storingsmonteur
Locatie
Amsterdam Watergraafsmeer
NedTrainer sinds
2008 als controlemonteur
Houdt van
"In mijn vrije uren ben ik voornamelijk bezig met styling van auto's en audio"

“Ik heb veel vrije tijd naast mijn werk.”

Altijd leuk

“Voordat ik bij NedTrain kwam heb ik achtenhalf jaar in de installatietechniek gewerkt, als elektromonteur. Een vriend van mij werkte bij NedTrain en vroeg of ik eens een dagje mee wilde lopen. ‘Waarom niet, altijd leuk’ dacht ik. Ik vond het zo leuk dat ik bij NedTrain ben komen werken. Eerst als controlemonteur,  mocht ik de “APK” van treinen keuren. Na de nodige opleidingen ben ik vervolgens doorgegroeid naar storingsmonteur. Nu houd ik me vooral bezig met openstaande storingen en defecten. Daarnaast voer ik allerlei controles uit op de treinen, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. En met een opleiding tot machinist beperkt bevoegd, zou ik ook nog treinen mogen verplaatsen.”

Verschillende diensten

“We starten onze werkdag altijd met de dienstoverdracht. Als iedereen omgekleed is, drinken we gezamenlijk koffie. We werken met een vroeg-laat-nachtroulering, dus dat betekent een afwisselend rooster. Best fijn, want daardoor heb ik best veel vrije tijd. Die kan ik goed gebruiken voor mijn hobby; styling van auto’s en audio. Afhankelijk van de werkzaamheden die je tijdens je dienst gaat doen, werk je samen of niet. Als het om veiligheidsgerelateerde (hoogspanningstechnische) storingen gaat, ben je sowieso met zijn tweeën. En we ziten op verschillende plekken, dus het ligt ook aan waar je op dat moment nodig bent.”

Afwisseling

“Ik heb in deze functie veel vrijheid heb in het storingsgebied. Er kan en mag veel. Er is veel techniek, elektrisch, pneumatisch, hydrolisch en mechanisch, en dat geeft veel afwisseling. Je weet van tevoren niet altijd wat er op je afkomt en het is een uitdaging om de oorzaak van bepaalde storingen te zoeken. Als het lukt om een storing op te lossen, dan ga je met een tevreden gevoel naar huis!”

Goed contact

“Als storingsmonteur ben je vaak buiten en op verschillende locaties, dus samen lunchen met collega’s zit er niet altijd in. Maar als het kan, lunchen we samen. We doen ook wel gezamenlijke dingen, zoals bijvoorbeeld een werkoverleg gecombineerd met een uitje. We verbleven in een hotel en na het werkoverleg zijn we gaan lasergamen en karten. Het contact met collega’s is sowieso goed, ook buiten het werk om spreken we elkaar, onder andere via social media.”

Naam
Willem Everts
Functie
Procesleider
Locatie
Arnhem/Nijmegen
NedTrainer sinds
1990 als storingsmonteur
Houdt van
Hard werken en aanpakken

“Werken bij NedTrain betekent een vrij leven”

Altijd bezig

“Ik ben een bezig bijtje. Vind het heerlijk om te werken, om dingen aan te pakken. Die eigenschap past goed bij mijn functie. Sinds 2006 ben ik procesleider (PCL) bij NedTrain, daarvoor werkte ik als storingsmonteur in Zutphen. Als PCL zorg ik dat treinen op het juiste spoor binnenkomen en dat monteurs aan de juiste treinen sleutelen. Ik ben dus een soort regisseur voor het onderhoud en draag verantwoordelijkheid voor het logistieke proces. En blijkbaar doe ik dat goed, want als ik dienst heb roepen de collega’s altijd: ‘jij hebt weer dienst en we zijn weer druk’.”

Goed salaris

“Ik werk al vanaf 1990 bij NedTrain, ruim 20 jaar alweer. Ik heb al die jaren bijzonder weinig te klagen gehad. Ik ben sowieso geen zeurder, maar bij NedTrain is het gewoon goed geregeld. Ik krijg goed betaald en heb een goede CAO. Hier ben ik oprecht blij mee. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten, maar voor het werk dat we doen, worden we gewoon goed betaald. En dan vergeet ik nog de bonussen te noemen, die we krijgen als we op tijd rijden.”

Vrijheid

“Wat ik een groot voordeel vind van mijn werk is de onregelmatigheid. Sommigen mensen hebben behoefte aan een vaste structuur, maar ik vind het heerlijk. Toen mijn dochter klein was, kon ik haar vaak naar school brengen en ophalen, dat is toch super? Met een van-negen-tot-vijf-baan was dat niet mogelijk geweest. Ook als ik langs de tandarts of de bouwmarkt moet, kan dat vaak gewoon overdag. Dat geeft mij een gevoel van vrijheid. En nee; met de feestdagen werken is niet leuk, maar dat hoort erbij. De flexibiliteit maakt alles goed.”

Grote verantwoordelijkheid

“Mijn dagen zijn gevuld met bellen, gegevens invoeren, communiceren via de porto. Kortom: ik communiceer me een ongeluk. Ik heb ook vaak collega’s om me heen, omdat ik altijd op een onderhoudslocatie werk. Toch lunch ik over het algemeen alleen. Want als procesleider heb ik verantwoordelijk werk en kan ik mijn werkplek niet zomaar verlaten. Dan vallen alle processen stil. Dat is de keerzijde van mijn werk. Toch heb ik het er voor over, ik vind mijn werk veel te leuk.”

Naam
Silvie van Helvoirt
Functie
Management trainee NS bij NedTrain
Locatie
Utrecht
NedTrainer sinds
augustus 2012
Naam
Nick Kennis
Functie
Junior system engineer
NedTrainer sinds
2003 als leerling monteur
Houdt van
"Ik sport 4 keer per week: voetbal (zowel zaal als veld) en hardlopen"

“Bij NedTrain krijg je veel kansen om hogerop te komen.”

Veel voor elkaar gekregen

“Ik ben begonnen als leerling monteur bij NedTrain. Nu is het acht jaar verder en ben ik junior system engineer en sleutel ik niet meer. Als ik zo terugkijk op de afgelopen jaren heb ik toch veel voor elkaar kunnen krijgen. Dat is ook zo bijzonder bij NedTrain. Je krijgt veel kansen om hogerop te komen. Vooral als je laat zien dat je het wilt, geeft NedTrain medewerkers deze kans.”

Werkend leren met speciaal ROC-traject

“Ik heb het speciale ROC-traject van NedTrain gevolgd. Je werkt dan 4 dagen en gaat 1 dag naar school. Ik deed een opleiding marketing, maar dat was niets voor mij. Gelukkig hoorde ik via, via dat leren en werken bij NedTrain mogelijk was. In de jaren werd ik al snel hoofdmonteur, vervolgens CAD-tekenaar en op dit moment ben ik bezig met een technische HBO-opleiding.”

Vrij om dingen te doen op mijn manier

“Mijn dag begint vaak met het lezen van mijn e-mail. Vervolgens is het normaal om even bij te kletsen met collega’s. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik resultaten behaal. Ik ben vrij in de manier waarop ik dat doe. Of het nu een bezoek aan een locatie is of het schrijven van een rapportage. Hiernaast krijg ik de kans om verschillende taken op te pakken waar ik van kan leren.”

Uitdaging door concreet resultaat

“Een opdracht is spannend en uitdagend. Het is best ingrijpend en verantwoordelijk werk: een hele materieelserie krijgt de aanpassing die ik bedenk. Bijvoorbeeld het introduceren van een nieuw type demper of het wijziging van een constructie. Als ik met de trein reis en ik zie de veranderingen, ben ik er best een beetje trots op dat ik dat (mede) bedacht heb.”

Sportdagen zijn altijd goed geregeld

“Bij NedTrain wordt enkele keren per jaar iets georganiseerd, bijvoorbeeld een voetbaltoernooi. NS-breed zijn er ook sport- of personeelsdagen. Zo loop ik dit jaar in een team van NS de marathon van Berlijn. Deze activiteiten zijn altijd goed geregeld. Hiernaast doen we ook nog ieder jaar met de afdeling iets leuks.”

Naam
Erik Bakker
Functie
Meewerkend teamcoördinator
Locatie
Groningen
NedTrainer sinds
1986 als vakschoolleerling

“NedTrain loopt als een rode draad door mijn leven”

Van leerlingmonteur tot teamcoördinator

“Ik ben 25 jaar terug bij NedTrain begonnen als vakschoolleerling in onderhoudsbedrijf Onnen. Toen ik later in millitaire dienst was, werd ik gevraagd om als aspirant mechanisch monteur te beginnen in Zwolle. Daar heb ik 16 jaar gewerkt en me goed kunnen ontwikkelen in verschillende functies; monteur mechanisch, hoofdmonteur mechanisch en ten slotte praktijkinstructeur en voorman. Na de sluiting van Zwolle, ben ik in 2005 in Onnen gaan werken en een jaar later als teamleider in Groningen.”

NedTrain loopt voorop

“NedTrain is een goede werkgever, met hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een goed salaris. En er zijn voldoende mogelijkheden om te studeren binnen NedTrain. Het bijzondere van NedTrain is dat het een bedrijf is dat op het gebied van veiligheid en innovatie ver voorop loopt ten opzichte van andere spoorondernemingen binnen Nederland. En NedTrain draagt dit ook uit naar andere ondernemingen.”

Veelzijdige baan

“Mijn collega’s zitten door het hele land, dat maakt mijn job uitdagend en leuk. Ik ga regelmatig naar andere NedTrain-locaties, zoals Maastricht, Onnen, Leidschendam en Utrecht. Op een locatie als Groningen heb ik te maken met veel verschillende partijen zoals NSR, Arriva en ProRail en ik heb direct contact met de treinreiziger. Het leukste aan mijn baan? Dat ik niet weet wat de dag van morgen brengt. Ik maak dan wel een planning, maar mijn ervaring is dat er veelal niets van terecht komt. Ook heb ik veel vrijheid in mijn baan, neem veelal zelf de beslissingen en het werken in de buitenlucht vind ik een groot voordeel. De ene dag ben ik aan het vergaderen en de andere dag rij ik een trein of ben ik samen met een collega een storing aan het oplossen.”

Kantoor op het perron

“Als ik ’s morgens op station Groningen uistap ben ik direct op mijn werk aanwezig, mijn kantoor is op het perron! Ik start de werkdag met het maken van een bakje koffie voor mijn collega’s, een storingsmonteur en machinist, die om 6 uur zijn begonnen. We maken een praatje, bespreken de afgelopen dag en maken een planning voor de lopende zaken. Dan ga ik naar mijn kantoor. En buiten kantoortijd is er ook genoeg te doen, bijvoorbeeld diverse sporttoernooien. En met de collega’s in Groningen proberen we jaarlijks een dag met een educatief programma te organiseren die we afsluiten met een hapje en drankje. Al met al is er veel te doen bij NedTrain!”

Naam
Hilko Snoek
Functie
Hoofdmonteur/ stroingsmonteur
Locatie
Onnen en Groningen
NedTrainer sinds
1984

“Ik werk veilig of ik werk niet.”

Opleidingen en doorgroeimogelijkheden

“Ik ben in 1984 aangenomen als onderhoudsmonteur mechanisch voor onderhoudsbedrijf Onnen. Van aspirant monteur mechanisch ben gegroeid naar hoofdmonteur mechanisch. Daarna heb ik veel zelfstudie gedaan in het elektrisch vakgebied. Denk aan elektrisch schakelen, VEV en toegepaste elektronica. Met deze opleidingen kon ik solliciteren op de functie van storingsmonteur. In 1999 ben ik aangenomen in een zogenaamde Flexpool. Dit hield in dat ik in Groningen volledig inzetbaar was als storingsmonteur en de reservediensten in onderhoudsbedrijf Onnen vervulde als hoofdmonteur mechanisch. Maar vanaf begin dit jaar zijn al mijn diensten op servicelocatie Groningen. Ook heb ik in 2010 en 2011 de opleiding koeltechniek en F-gassen 1 gevolgd en ben  ik ook nog aircomonteur.”

Controleren en herstellen

“Mijn dag start op locatie in Groningen waar de collega’s altijd weer blij zijn om mij te zien, mijn komst betekent dat zij bijna naar huis kunnen. Wij werken in een volcontinue dienst van 24/7. Als ik mijn dienst start kijk ik – na de overdracht – welke controlebeurten er uitgevoerd moeten worden. Ook check ik of de treinstellen defecten hebben die ik kan herstellen. Je kunt van alles plannen maar als een vertrekkende trein een storing heeft, krijgt die voorhang. Want het belangrijkste is dat de reizigers netjes op tijd hun bestemming halen. Per dienst zijn wij in Groningen met twee storingsmonteurs waarvan één de rangeerdienst voor zijn rekening neemt. Hij rijdt de treinstellen van het rangeerterrein naar het perron en andersom.”

Goede werkgever

“Bij NedTrain heb je de kans om voor een redelijk goed salaris bezig te zijn met de techniek. Techniek die altijd in ontwikkeling is. NedTrain geeft je de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Zo kon ik de eerder genoemde opleidingen volgen. Het bijzondere bij NedTrain vind ik de inspanningen die zijn verricht op het gebied van veiligheid. Het aantal arbeidsongevallen zijn de afgelopen jaren behoorlijk gedaald. NedTrain geeft je de tijd en de mogelijkheden om je werkomgeving veilig te stellen. Er wordt nooit van ons verlangd om in tijden van drukte onveilig te gaan werken. Je werkt veilig, of je werkt niet. Ik denk dat bij andere bedrijven dat nog wel anders is.”

Ik kan er zijn voor mijn kinderen

“Werken bij NedTrain met z’n onregelmatige diensten heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat het lastig is om lid te zijn van een sportvereniging waar je in competitieverband wedstrijden speelt, omdat ik vaak in de weekenden en ’s avonds werk. Ander nadeel is het werken op feestdagen. Voordeel van de wisselende diensten vind ik dat ik veel heb meegemaakt van het opgroeien van mijn kinderen, ik kon regelmatig kijken naar de schoolsportdag van mijn kinderen, mee als begeleiding van schoolreisjes, school voetbaltoernooien etc. Dit had ik anders alleen maar kunnen doen als ik een verlofdag nam.”

Naam
Andries Hakkert
Functie
projectondersteuner / procesleider
Locatie
Onnen
NedTrainer sinds
1987 als aspirant monteur

“Het leukste aan mijn vak is de enorme variatie”

“Ik ben in 1987 begonnen als aspirant monteur elektrisch in onderhoudsbedrijf Onnen. Daarna heb ik verschillende functies vervuld; monteur elektrisch, hoofdmonteur elektrisch, hoofdmonteurregelaar, meewerkend voorman en na een interne opleiding productieregelaar/procesleider/meewerkend voorman. Met de instroom van een nieuwe materieelsoort is mij gevraagd om de rol van implementatiecoördinator uit te voeren. Het mooie van deze baan is dat ik veel contact heb met bedrijven en leveranciers in binnen- en buitenland. Sinds kort houd ik me voornamelijk bezig met het regelen van zaken die gestuurd worden door werkvoorbereiding en die productie uitvoert. Ik overleg met collega’s hoe zaken beter of anders uitgevoerd kunnen worden en ik verzorg de Onnense communicatie, onder meer nieuws op Intranet.”

Collegiale sfeer

“Ik ben een vroege vogel; zo rond 6.30 uur ben ik al in Onnen aanwezig. Ik start natuurlijk eerst met een bak koffie en een peuk, om vervolgens bij de collega- procesleiders even het laatste nieuws op te pikken. Vervolgens ga ik door mijn mailbox om te zien wie er berichten voor me heeft achtergelaten. Dan start de dag. Door de open sfeer in Onnen heb ik contact met eigenlijk iedereen in het bedrijf, van de productiemanager tot de monteur. De contacten zijn over het algemeen in een prettige collegiale sfeer.”

Gevarieerde baan

“Het leukste aan mijn vak is de enorme variatie. Soms ben ik met de techniek bezig en dan interview ik weer een nieuwe medewerker, zodat ik hem kan voorstellen op het Intraned. En dan geef ik weer een cursus over nieuw in te voeren software. Wat een job! Bovendien heb je bij NedTrain een erg goede CAO en een eigen Spoorwegpensioenfonds, dat als erg gezond wordt gezien. Bovendien kunnen je gezinsleden tegen een geringe vergoeding met de trein door heel Nederland reizen.”

Sporten en feestjes

“Naast het werk is er ook contact in de informele sfeer. De verschillende afdelingen organiseren ieder jaar een teamuitje. En er zijn jubilea van collega’s, recepties al dan niet in het bedrijf. En een groepje Onnenaren neemt deel aan de sportevenementen georganiseerd door railsport, zoals schaatsen in Thialf, skiën in Landgraaf en 7-heuvelenloop in Nijmegen.”